Stoppen met psychofarmaca

Stoppen of snel afbouwen van psychofarmaca kan een sterke emotionele rollercoaster tot gevolg hebben. Onrust en negatieve emoties kunnen de overhand nemen. Angst, verdriet en boosheid kunnen bezit van je nemen, vaak zonder duidelijke reden. Emoties kunnen elkaar snel afwisselen, bijvoorbeeld eerst een tijd huilen gevolgd door een woede-uitbarsting.

Als je niet snapt wat er gaande is kan dit een heel verwarrende en beangstigende periode zijn. Je kunt denken: ‘ik word gek’ en teruggrijpen naar de medicatie. Helaas ziet de reguliere psychiatrie dit gebeuren als een bevestiging van het feit dat ‘je ziek bent’ en de medicatie dus echt nodig hebt.

Wat enorm helpt is alle turbulentie te zien in een psychologisch-energetisch perspectief:

  • De psychofarmaca heeft gewerkt als een zware deksel op een pan.
  • Onderin de pan bevindt zich een onderdrukte energetische lading die bestaat uit onverwerkte pijnlijke gevoelens.
  • Deze onverwerkte energetische soep heeft zich al vroeg in je leven gevormd en bestaat voor een flink gedeelte uit oude pijn uit je kindertijd.
  • Je hebt vroeger overlevingsgedrag aangeleerd om je staande te kunnen houden. Dit overlevingsgedrag is later uit de hand gelopen en heeft geleid tot psychische problemen.
  • De deksel is nu van de pan en je systeem (lichaam, geest, onderbewuste) begint zich nu spontaan te ontdoen van alle opgekropte spanningen. Dit is een zelfreinigend herstelproces. Net zoals je lichaam zichzelf herstelt van een fysieke wond, probeert je systeem zich nu te reinigen van alle psychologisch-energetische wonden.
  • Dit proces kan heel heftig zijn maar is tijdelijk. Uiteindelijk kom je in rustiger vaarwater.
  • Dit proces is vanuit psychotherapeutisch oogpunt héél kansrijk. Er is nu even geen therapie nodig om emoties te bevrijden, ze komen spontaan omhoog.

Je houding ten opzichte van dit proces is cruciaal. Essentieel is:

  • Dit perspectief begrijpen
    Snappen en jezelf ervan overtuigen dat dit een tijdelijke FASE is, het gaat over!
  • Mild zijn voor jezelf. Veroordeel jezelf niet om wat er gebeurd. Beoefen compassie voor jezelf: je mág dit allemaal voelen.
  • Je aan het proces overgeven. Vergelijkbaar met een ritje in een achtbaan: hoe meer je je verzet tegen alle turbulentie en heftigheid, hoe zwaarder en angstiger het wordt. Het is nu vooral een kwestie van de rit uitzitten.
  • Het proces tijd en ruimte te geven. Stop eventueel even met werken. Je emotionele systeem heeft ‘koorts’ en is zich aan het herstellen. Geef jezelf de tijd en ruimte om ‘uit te zieken’.
  • Trek geen conclusies uit hoe je je nu voelt en neem geen grote beslissingen (bijvoorbeeld: gaan scheiden). Door alle heftigheid is je wijsheid nu even moeilijk toegankelijk.

Belangrijk is om op een goede manier met al je negatieve emoties om te gaan:

  • Toestaan dat al je emoties er mogen zijn, in al hun heftigheid en zolang als het duurt.
  • Besef dat de heftigheid van je emoties met oud zeer te maken heeft en maar heel weinig met je actuele situatie. Vooral bij boosheid is dit heel belangrijk: diegene die jou nu boos heeft gemaakt is maar een trigger. Je enorme woede heeft echter maar heel weinig met die persoon te maken en heel veel met eerdere mensen in je leven (ouders, pesters of school, et cetera). Reageer je woede dus NIET af op diegene die je triggert (je partner, kinderen et cetera).
  • Hoe heftig de emoties ook zijn, blijf contact houden met iets in jou dat de emoties kan zien, dat zich bewust is van de emoties maar zelf niet aangedaan is. Dus de waarnemer in jezelf. Iets in jou staat erbij en kijkt ernaar (ook al is dit maar voor 0,1% voelbaar en ben je 99,9% emotie). Een veelgemaakte vergelijking: je zit vóór de wasmachine en kijkt naar de turbulentie van de draaiende was; je zit niet IN de draaiende trommel.
  • Vraag steun aan iemand die dit perspectief ook snapt en jou kan toestaan om de emotie te ondergaan. Zeker bij veel angst is het erg fijn als er iemand is die je kan vasthouden en kan geruststellen. Bij verdriet is het fijn als iemand je kan troosten (zónder het verdriet te willen afremmen!)
  • Begeleid jezelf in je heftige emotie met een emotieregulatie oefening. Er zijn diverse effectieve oefeningen die je kunt inzetten waardoor de emotie sneller kan ‘processen’ en je er niet in verdrinkt. Hier een simpele doch effectieve oefening:
    Zeg tegen jezelf: ‘er is nu heel veel verdriet (of een andere emotie) en dat voel ik in mijn borst (of andere plek in je lichaam)’. Leg je hand op die plek en zeg dan verschillende keren: “ja, het is ok, ik mag dit allemaal voelen’.

2 thoughts on “Stoppen met psychofarmaca

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *