Bescherm jezelf tegen jezelf

Voor een recent afgekickte alcoholist is het uitermate onverstandig om weer naar de kroeg te gaan. Hij zal zichzelf tegen zichzelf in bescherming nemen door uit de beurt te blijven van al te grote verleidingen zoals een kroeg en zich voornemen niet in de gedachte te trappen dat één glaasje geen kwaad kan.

Op een vergelijkbare manier is het verstandig om jezelf te beschermen tegen risico’s die je loopt bij een manische ontregeling. Twee risico’s werk ik hier uit:

  • het risico dat je je beginnende energetische versnelling zult ontkennen en van niemand wilt aannemen dat je drukker aan het worden bent.
  • het risico dat je te veel geld gaat uitgeven en jezelf opzadelt met flinke schulden

Laat jezelf adviseren door iemand die je vertrouwt: door jezelf!

Dilemma:
Eindelijk voel je je weer een stuk beter. Je hebt weer zin in dingen, bruist van de energie. Je durft weer. Het laatste waar je zin in hebt is vertragen. ‘Onzin, hoezo? Er is toch niets aan de hand. Ik voel me gewoon lekker, mag dat dan niet soms?’ Je hebt geen zin in mensen die tegen je aan zeuren of het wel verstandig is wat je allemaal doet nu. Je laat je toch door niemand iets aanpraten!

Maar:

Het is inderdaad mogelijk dat je je gewoon goed voelt en er verder niets aan de hand is. Maar ben je al een keer hypomaan of manisch geweest, dan kan het zijn dat je energetisch aan het versnellen bent. Een versnelling die aan kracht kan blijven toenemen totdat je volledig uit de bocht vliegt, waardoor je allerlei financiële, relationele en mogelijk andere schade aanricht en je uiteindelijk na je crash geheid in een diepe depressie stort. Wil je dit risico lopen?

Oplossing:

    • Neem nu, terwijl je in goeden doen bent, een filmpje op van jezelf. Zet je mobiel in selfie stand en film jezelf terwijl je je toekomstige zelf toespreekt. Zeg tegen jezelf wat je op dit moment zinnig vindt, dingen in de trant van: ‘beste toekomstige ik, ook al voel je je nu super, denk alsjeblieft na over de gevolgen als je energie uit de hand loopt. Denk even aan de vorige keer toen je …. et cetera’.
      Noem vooral de dingen die je in je eerdere manie hebt gedaan waar je later spijt van hebt gekregen of voor bent gaan schamen.
    • Stuur dit filmpje naar minstens drie naasten. Mensen die het waarschijnlijk door zullen hebben als je druk begint te worden. Vraag ze of ze je tegen die tijd willen confronteren met dit filmpje. Dat ze je het filmpje onder je neus duwen en je met zachte hand ‘dwingen’ om het te bekijken.

 

Dek jezelf in tegen financiële schade

Heb je in je vorige (hypo)manie te makkelijk geld uitgegeven? Overweeg dan de mogelijkheid om jezelf hiertegen in bescherming te nemen, mocht de manie tot volle wasdom komen.

Een simpele voorzorgsmaatregel is het verkleinen van de kredietlimiet op je bankrekening. Mag je nu bijvoorbeeld tot € 5000 rood staan? Verminder dan deze limiet tot bijvoorbeeld € 500 of nog beter tot nul.

Uitgebreide voorzorg:

  • Kies twee mensen die je ten volle vertrouwt.
  • Machtig een van beiden voor je bankrekening. Zorg dat deze vertrouwenspersoon gemachtigd is om geld van je rekening over te kunnen maken.
  • Regel voor al je vaste lasten incasso’s of automatische overschrijvingen.
  • Spreek met beide mensen af dat, als ze beiden het idee hebben dat jij over de grens bent gegaan en een groot risico loopt om weer ongebreideld geld te gaan uitgeven, de door jou  gemachtigde vertrouwenspersoon dan het geld van je betaalrekening mag halen. Hij of zij maakt het geld tijdelijk over naar zijn/haar eigen rekening, regelt vervolgens je financiën en geeft je per x dagen contant geld om van te leven.
  • Ben je weer in rustiger vaarwater, dan maakt de vertrouwenspersoon het beheerde geld weer over op jouw rekening
  • Overweeg dit alles in een schriftelijke verklaring op te nemen die jullie alle drie ondertekenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *