Do’s en don’ts bij energetische versnelling

Zorg dat je goed slaapt

Dit is naast goed aarden het belangrijkste! Slaapgebrek is brandstof op het vuur van je energetische versnelling. Er dreigt een vicieuze cirkel: door de drukte in je hoofd slaap je minder, door slaaptekort word je juist drukker en doordat je nog drukker wordt slaap je nog korter et cetera.

In je voeten bevinden zich diverse energiepunten die van invloed zijn op het al dan niet kunnen slapen. Vandaar dat het warm en openhouden van je voeten, ook om goed te slapen, de hoogste prioriteit dient te hebben. Opties:

  • Neem een warm voetenbad
  • Masseer je voeten of laat ze masseren
  • Maak een avondwandeling
  • Neem een douche voor het slapengaan
  • Doe aardende ontspanningsoefeningen

Er zijn nog diverse tips om beter te kunnen slapen. Je vindt er verschillende op de pagina over slaap als onderdeel van de depressiekuur.

Voor het geval alle tips en trucs toch niet werken is het verstandig om een stevig slaapmiddel achter de hand te hebben. Vraag je huisarts om je een paar slaaptabletten voor te schrijven. Neem jezelf dan voor dat je ze alleen neemt in het geval alle andere tips en trucs niet meer werken en je energie duidelijk aan het versnellen is. Denk je dat je toch mogelijk eerder voor de verleiding zult bezwijken om ze eerder in te nemen, geef de pillen dan in beheer bij iemand die je vertrouwt, bij voorkeur je partner.

Vraag ondersteuning

Het kan enorm ondersteunend zijn als er iemand met je meekijkt en samen met jou dingen doet die goed voor je zijn. Samen oefeningen doen is makkelijker en leuker dan in je eentje. Hierdoor verklein je het risico dat je je energieversnelling onderschat en alle tips en oefeningen niet nodig vindt omdat je net zo lekker bezig bent!

Belangrijk is om nu, terwijl je in goeden doen bent, al een of meerdere mensen die je vertrouwt te vragen of ze er voor je willen zijn als je in een beginnende (hypo)manie terecht komt. Laat ze alles lezen wat relevant is zodat ze – mocht het nodig worden – beslagen ten ijs komen.

Kom uit je hoofd

Doe dingen die je uit je hoofd halen en vermijd activiteiten waardoor je geest nog harder gaat draaien.

Wel doen:

  • Alles om te aarden (zie pagina)
  • Simpele lectuur lezen
  • Kijk trage series en films: natuurfilms; filmhuisfilms. Kijk comedy.
  • Luister rustgevende muziek. Meditatiemuziek; new age; licht klassiek; et cetera.
  • Doe geleide meditaties op rustige muziek. In overvloed op youtube te vinden. Je kunt zoeken op bodyscan; yoga nidra; et cetera
  • Breien; haken; ander creatief naaldwerk; een houten schutting schuren; planken zagen; andere klussen zolang ze niet te complex zijn. Kortom: enigszins monotone activiteiten waar je aandacht in voldoende mate bij betrokken is.
  • Ga naar het bos, de duinen, het strand, het park. Kortom de natuur in
  • Ga naar de sauna
  • Drink kalmerende thee. Je vindt verschillende soorten ‘sleepy time’ thee in iedere supermarkt.
  • Eventueel ‘s avonds een alcoholisch drankje dat een versuffend effect op je heeft. Maximaal één drankje!

Niet doen:

  • Lezen van ingewikkelde lectuur lezen
  • Kijken naar: pittige documentaires; spannende films/series met veel actie en beweging.
  • Luisteren naar opzwepende, snelle muziek.
  • Uitwerken van plannen.
  • Het aangaan van uitgebreide discussies
  • Doelloos surfen op internet van het ene onderwerp naar het andere. Dit versterkt enorm je toch al springerige, drukke geest
  • Langer dan een half uur achtereen actief zijn op sociale media. Wil je je facebook, instagram et cetera checken zet dan éérst een timer (liefst meerdere) op 30 minuten. Stop ook echt als de timers afgaan. Maximaal twee keer een half uur op een dag.
  • Lang doorwerken. Neem ieder uur een pauze van minstens 20 minuten. Werk niet langer dan 6 uur op een dag. Neem een middagpauze van minimaal een uur en ga wandelen.
  • Koffie drinken! Koffieverslaafd: drink dan cafeïnevrije koffie. Ook geen energiedrankjes! Niet roken. Kortom: neem geen stoffen in die je een energieboost geven.
  • Alcoholisch drankje dat je energie doet toenemen (bijvoorbeeld gin-tonic). Bepaal terwijl je in goeden doen bent, wat het energetisch effect van een bepaald drankje op je is. Voor mij: bier: versuffend; witte wijn: opwekkend; rode wijn: beetje versuffend; gin-tonic: heel opwekkend. Drink maar één glas!

Laat jezelf adviseren door iemand die je vertrouwt: door jezelf!

Dilemma:
Eindelijk voel je je weer een stuk beter. Je hebt weer zin in dingen, bruist van de energie. Je durft weer. Het laatste waar je zin in hebt is vertragen. ‘Onzin, hoezo? Er is toch niets aan de hand. Ik voel me gewoon lekker, mag dat dan niet soms?’. Je hebt geen zin in mensen die tegen je aan zeuren of het wel verstandig is wat je allemaal doet nu. Je laat je toch door niemand iets aanpraten!

Maar:

Het is inderdaad mogelijk dat je je gewoon goed voelt en er verder niets aan de hand is. Maar ben je al een keer hypomaan of manisch geweest, dan kan het zijn dat je energetisch aan het versnellen bent. Een versnelling die aan kracht kan blijven toenemen totdat je volledig uit de bocht vliegt, waardoor je allerlei financiële, relationele en mogelijk andere schade aanricht en je uiteindelijk na je crash geheid in een diepe depressie stort. Wil je dit risico lopen?

Oplossing:

    • Neem nu, terwijl je in goeden doen bent, een video op van jezelf. Zet je mobiel in selfie stand en film jezelf terwijl je je toekomstige zelf toespreekt. Zeg tegen jezelf wat je op dit moment zinnig vindt, dingen in de trant van: ‘beste toekomstige ik, ook al voel je je nu super, denk alsjeblieft na over de gevolgen als je energie uit de hand loopt. Denk even aan de vorige keer toen je …. et cetera’
    • Stuur dit filmpje naar minstens drie naasten. Mensen die het waarschijnlijk door zullen hebben als je druk begint te worden. Vraag ze of ze je tegen die tijd willen confronteren met dit filmpje. Dat ze je het filmpje onder je neus duwen en je met zachte hand ‘dwingen’ om het te bekijken.

Dek jezelf in tegen financiële schade

Heb je in je vorige (hypo)manie te makkelijk geld uitgegeven? Overweeg dan de mogelijkheid om jezelf hiertegen in bescherming te nemen, mocht de manie tot volle wasdom komen.

  • Kies twee mensen die je ten volle vertrouwt.
  • Machtig een van beiden voor je bankrekening (tot een en/of rekening). Zorg dat deze vertrouwenspersoon gemachtigd is om geld van je rekening over te maken.
  • Zorg dat je een kredietlimiet hebt op je bankrekening. Kortom: voorkom dat je rood mag staan.
  • Regel voor al je vaste lasten incasso’s of automatische overschrijvingen.
  • Spreek met beide mensen af dat, als ze beiden het idee hebben dat jij over de grens bent gegaan en een groot risico loopt om weer ongebreideld geld te gaan uitgeven, je mede gemachtigde dan het geld van je betaalrekening mag halen. Hij of zij maakt het geld tijdelijk over naar zijn/haar eigen rekening. Je gemachtigde vertrouwenspersoon regelt vervolgens je financiën en geeft je per x dagen contant geld om van te leven.
  • Ben je weer in rustiger vaarwater, dan maakt de vertrouwenspersoon het beheerde geld weer over op jouw rekening
  • Overweeg dit alles in een schriftelijke verklaring op te nemen die jullie alle drie ondertekenen.