Do’s en don’ts bij energetische versnelling

Zorg dat je goed slaapt

Dit is naast goed aarden het belangrijkste! Slaapgebrek is brandstof op het vuur van je energetische versnelling. Er dreigt een vicieuze cirkel: door de drukte in je hoofd slaap je minder, door slaaptekort word je juist drukker en doordat je nog drukker wordt slaap je nog korter et cetera.

In je voeten bevinden zich diverse energiepunten die van invloed zijn op het al dan niet kunnen slapen. Vandaar dat het warm en openhouden van je voeten, ook om goed te slapen, de hoogste prioriteit dient te hebben. Opties:

  • Neem een warm voetenbad
  • Masseer je voeten of laat ze masseren
  • Maak een avondwandeling
  • Neem een douche voor het slapengaan
  • Doe aardende ontspanningsoefeningen

Er zijn nog diverse tips om beter te kunnen slapen. Je vindt er verschillende op de pagina over slaap als onderdeel van de depressiekuur.

Voor het geval alle tips en trucs toch niet werken is het verstandig om een stevig slaapmiddel achter de hand te hebben. Vraag je huisarts om je een paar slaaptabletten voor te schrijven. Neem jezelf dan voor dat je ze alleen neemt in het geval alle andere tips en trucs niet meer werken en je energie duidelijk aan het versnellen is. Denk je dat je toch mogelijk eerder voor de verleiding zult bezwijken om ze eerder in te nemen, geef de pillen dan in beheer bij iemand die je vertrouwt, bij voorkeur je partner.

Vraag ondersteuning

Het kan enorm ondersteunend zijn als er iemand met je meekijkt en samen met jou dingen doet die goed voor je zijn. Samen oefeningen doen is makkelijker en leuker dan in je eentje. Hierdoor verklein je het risico dat je je energieversnelling onderschat en alle tips en oefeningen niet nodig vindt omdat je net zo lekker bezig bent!

Belangrijk is om nu, terwijl je in goeden doen bent, al een of meerdere mensen die je vertrouwt te vragen of ze er voor je willen zijn als je in een beginnende (hypo)manie terecht komt. Laat ze alles lezen wat relevant is zodat ze – mocht het nodig worden – beslagen ten ijs komen.

Kom uit je hoofd

Doe dingen die je uit je hoofd halen en vermijd activiteiten waardoor je geest nog harder gaat draaien.

Wel doen:

  • Alles om te aarden (zie pagina).
  • Simpele lectuur lezen.
  • Kijk trage series en films: natuurfilms; filmhuisfilms. Kijk comedy.
  • Luister rustgevende muziek. Meditatiemuziek; new age; licht klassiek; et cetera.
  • Doe geleide meditaties op rustige muziek. In overvloed op youtube te vinden. Je kunt zoeken op bodyscan; yoga nidra; hypnose om te ontspannen; relaxatie; et cetera.
  • Breien; haken; ander creatief naaldwerk; een houten schutting schuren; planken zagen; andere klussen zolang ze niet te complex zijn. Kortom: enigszins monotone activiteiten waar je aandacht in voldoende mate bij betrokken is.
  • Ga naar het bos, de duinen, het strand, het park. Kortom de natuur in.
  • Ga naar de sauna.
  • Drink kalmerende thee. Je vindt verschillende soorten ‘sleepy time’ thee in iedere supermarkt.
  • Eventueel ‘s avonds een alcoholisch drankje dat een versuffend effect op je heeft. Maximaal één drankje!

Niet doen:

  • Lezen van ingewikkelde lectuur.
  • Kijken naar: pittige documentaires; spannende films/series met veel actie en beweging.
  • Luisteren naar opzwepende, snelle muziek.
  • Uitwerken van plannen.
  • Het aangaan van uitgebreide discussies.
  • Veel activiteiten achter elkaar plannen. 
  • Veel sociale afspraken maken in korte tijd. 
  • Tot diep in de nacht uitgaan. Beter is om voorlopig even helemaal niet meer te gaan stappen.
  • Doelloos surfen op internet van het ene onderwerp naar het andere. Dit versterkt enorm je toch al springerige, drukke geest.
  • Langer dan een half uur achtereen actief zijn op sociale media. Wil je je facebook, instagram et cetera checken zet dan éérst een timer (liefst meerdere) op 30 minuten. Stop ook echt als de timers afgaan. Maximaal twee keer een half uur op een dag.
  • Lang doorwerken. Neem ieder uur een pauze van minstens 20 minuten. Werk niet langer dan 6 uur op een dag. Neem een middagpauze van minimaal een uur en ga wandelen.
  • Koffie drinken! Koffieverslaafd: drink dan cafeïnevrije koffie. Ook geen energiedrankjes! Niet roken. Kortom: neem geen stoffen in die je een energieboost geven.
  • Alcoholisch drankje dat je energie doet toenemen (bijvoorbeeld gin-tonic). Bepaal terwijl je in goeden doen bent, wat het energetisch effect van een bepaald drankje op je is. Voor mij: bier: versuffend; witte wijn: opwekkend; rode wijn: beetje versuffend; gin-tonic: heel opwekkend. Drink maar één glas!

Noodrem

Voor het geval alle eerdergenoemde aardingsoefeningen, middeltjes, tips en trucs toch niet voldoende zijn en je energetische versnelling tóch doorzet, is het verstandig om een noodrem achter de hand te hebben. In de vorm van medicatie. Meestal een antipsychoticum. Er zijn verschillende antipsychotica die binnen een paar uur na inname beginnen te werken en die je energie stevig kunnen afremmen. 

Mijn suggestie is dat je je psychiater (of eventueel je huisarts) vraagt om je een anti-manie middel voor te schrijven voor één of twee weken. Je psychiater kan bepalen welk middel en welke dosis je dan het beste kunt nemen. Berg dit middel dan op zodat je er snel bij kunt als het nodig mocht zijn.

Ik raad je met klem af om permanent een antipsychoticum te slikken, dus ook als je helemaal niet meer manisch of psychotisch bent. Sommige psychiaters neigen ertoe om je dat wel te laten doen onder het motto van ‘better save then sorry’. Om te voorkomen dat je opnieuw manisch kunt worden. 

Dus: gebruik een antipsychoticum als je aardende en vertragende oefeningen en activiteiten onvoldoende blijken te werken en je in code rood belandt. Stop daar weer mee als je weer tot rust gekomen bent! 

Tenslotte

Op de volgende pagina lees je hoe je jezelf kunt indekken tegen twee veel voorkomende issue’s: niet willen weten dat je hypomaan aan het worden bent, en jezelf met een financiële schuld opzadelen. 

Heb jij een tip of ervaring waar anderen iets aan kunnen hebben? Reageer dan hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *